Aanwezig zijn

'Aanwezig', riep ik vroeger op de middelbare school als de docent de klassenlijst met namen afging. Maar vaak was ik allesbehalve aanwezig, wegdromend over wat ik 's middags na schooltijd zou gaan doen of druk reagerend op mijn klasgenoten.

Wat is dat dan? Aanwezig zijn?

Dat leerde ik pas veel later. En het is zo'n prettige en natuurlijke staat van zijn dat ik er als vanzelf steeds weer naar terug wil keren.

Je bent écht aanwezig als je lichaam en geest op dezelfde plek zijn. Je voelt je lichaam, je adem en bent je bewust van de wervelingen in je geest. Je leeft én je weet dat je leeft. Je bent ontspannen en toch alert.  

We herkennen dat gevoel allemaal wel een beetje. Als we uitgerust en ontspannen zijn, op vakantie bijvoorbeeld, gaat het vaak wat meer vanzelf. De to do-lijstjes zijn niet meer zo belangrijk. En ook de andere omgeving draagt eraan bij, het voelt fris, je zit nog niet een patroon van de automatische piloot. Je blik verruimt zich, je neemt alle indrukken aandachtig in je op en je krijgt energie van activiteiten waar je thuis geen zin in hebt. Je voelt je weer mens.

Hoe kun je je geest nou trainen wat vaker dat gevoel van 'vakantie' te ervaren?

Door regelmatig te oefenen met meer aanwezig te zijn in je leven zoals het is. Niet zoals je graag zou willen dat het was, of hoe je verwacht dat het zal zijn, maar zoals het ís. Door je aandacht te verplaatsen van het denken en het doen (het hoofd) naar het zijn (je lichaam). Je lichaam is altijd in het hier en nu.

Mindful zijn betekent niet dat je altijd kalm ('zen') bent, maar dat je weet, ziet en voelt wat er zich afspeelt in jezelf en hoe je reageert op de wereld om je heen. Ook als het even stormt in je leven en je je allesbehalve kalm en rustig voelt, kun je er ieder moment voor kiezen om je lichaam bewust te ont-spannen en om aandachtig aanwezig te zijn bij dat wat je nu ervaart. Wat het ook is.

Als je kalm bent, weet je dat je kalm bent. Als je onrustig bent, weet je dat je onrustig bent.

Het helpt echt om regelmatig te oefenen want onze automatische patronen zijn best hardnekkig. Aanwezig zijn kan dan gaandeweg steeds meer een normale staat van zijn worden. Door steeds opnieuw - met mildheid en zonder oordeel - contact te maken met wat er nú gaande is in jezelf. Bijvoorbeeld met behulp van de Ademruimte meditatie hieronder.

Als het je aanspreekt, probeer het eens een maand uit, misschien dagelijks of een paar keer per week. En ga dan na wat het voor je doet. Hoe voelt het voor jou om meer aanwezig te zijn in je leven zoals het is?