Mildheid

Wat doen we eigenlijk op de yogamat? Behalve wat rekken en strekken in soms weinig gangbare houdingen? En veel aandacht geven aan de adem?

Zeker als je al een tijdje yoga beoefent, merk je dat je op de mat vooral jezelf tegenkomt. Je kunt er niet omheen: er is weinig afleiding, je brengt je aandacht steeds naar binnen en op die paar vierkante meter ontmoet je hoe dan ook jezelf. Hoe je lichaam voelt, emoties die zich aandienen. En vooral ook veel mentale reacties op je ervaringen in de vorm van oordelen, verwachtingen of afdwalen.

De belangrijkste oefening in yoga is dan ook HOE je jouw ervaringen in ieder moment ontmoet: eerlijk en open maar ook vriendelijk, met mildheid. Zo train je de kwaliteit van je aandacht. Aandacht vanuit het hart. Aandacht zonder oordeel en zonder doel. Open aandacht.

Die milde houding maakt dat je ook steeds weer terug kunt en wilt keren. Bij jezelf en bij wat je ook ervaart. Yoga gaat om het proces, om het steeds terugkeren, zonder doel. En als er dan toch een doel is, dan is dat het ontwikkelen van een vriendelijke, open aandacht. In alle omstandigheden, de yogamat is daar een goede oefenplek voor, uiteindelijk sijpelt het steeds meer door in je dagelijks leven.

Vriendelijkheid voor jezelf en vriendelijkheid voor de mensen om je heen betekent overigens niet dat je overal maar aan toegeeft en in meebeweegt.  Het is zachtmoedig, met twee kanten zacht én moedig. 

Daarom is mildheid misschien nog wel een duidelijker term. In het oud Engels betekent 'milde': 'gracieus, niet streng in het bevel, met genade'. Mildheid is wijs en vriendelijk tegelijk.