Mindful yoga

  •  Maandag  10.15 - 11.30 uur            Zinaaz, Sinaasappelstraat 93

 

Foto: Studio Oostrum

Voor de wekelijkse les bij Zinaaz gelden de volgende tarieven en voorwaarden.

Schoolvakanties en feestdagen 2018

Tijdens de schoolvakanties is er geen les.

 

Zomervakantie      16 juli t/m 24 augustus

Herfstvakantie       22 t/m 26 oktober

Kerstvakantie         24 december t/m 4 januari 2019

 

Kun je niet op maandag?

Op woensdag en vrijdag geef ik overdag les bij Namasté Yoga aan de Oude Haagweg.

Voor meer informatie zie de website van Namasté Yoga.

Neem voor een proefles direct contact op met Jeanette van Ree.

Over de lessen

  • Variatie in beweging (goed voor lichaam en geest)
  • Balans tussen zachtheid en kracht
  • Mindful bewegen
  • Meditaties uit de mindfulness
  • Lichaamsbewustzijn
  • Adembewustzijn

In de Mindful yogalessen worden hatha yogahoudingen  en ademoefeningen gecombineerd met inzichten en meditaties uit de mindfulnesstraditie. De lessen starten met een moment van aankomen en verstillen. Daarna voeren we afwisselend eenvoudige en wat meer uitdagende oefeningen en houdingen uit. Soms in een vloeiende serie ('flow'), soms in meer statische houdingen.

Door de yogahoudingen uit te voeren met bewuste aandacht voor adem, lichaam en geest leer je te ontspannen in de inspanning. Op den duur zal je lichaam soepeler en meer ontspannen aanvoelen, wordt je geest kalmer en je adem ruimer en vrijer. De lessen eindigen met een zittende of liggende meditatie.

 Lees meer over yoga en over mindfulness


Yoga is voor iedereen

Jong of oud, soepel of stijf: yoga is voor iedereen! Ondanks alle plaatjes van uitdagende yogahoudingen en extreem lenige yogi's die we veel zien: lenigheid is absoluut geen vereiste voor yoga. Het is eerder een aangenaam gevolg van regelmatige yogabeoefening.

 

Ieder lichaam is anders en dat is helemaal oké. Het gaat niet om het plaatje, het gaat om wat je tegenkomt terwijl je op de mat bent. Ook met klachten kun je meestal prima meedoen met de les, vaak kan yoga juist helpen om beter met jezelf en je klachten om te gaan.

 

Bespreek eventuele fysieke of psychische klachten wel altijd vooraf met de docent.

Yoga gaat bovenal om een persoonlijk proces. Yoga is geen sport: je hoeft helemaal niets te bereiken en met niemand te wedijveren. Zie de tijd op de mat als een kans om je steeds opnieuw bewust te worden van je eigen lichaam en geest.

 

Hoe is het nu?

 

Onderzoek je grenzen door goed te luisteren naar de signalen van je lichaam en met mildheid te reageren op wat je tegenkomt. Zo leer je steeds beter voor je lichaam en voor jezelf te zorgen en zul je ervaren dat je vaak juist meer bereikt door minder je best te doen.


Praktisch

  • Yoga beoefen je bij voorkeur met een lege maag. Eet het liefst zo'n 1 à 2 uur voor de les niet meer, of hooguit iets licht verteerbaars zoals fruit. Water of kruidenthee drinken voor én na de les (liever niet tijdens) is juist goed voor het lichaam en kan spierpijn achteraf helpen voorkomen.
  • Yoga beoefenen we op blote voeten of sokken.
  • Er zijn yogamatten, meditatiekussens en allerlei hulpmiddelen aanwezig in de studio. Neem zelf een grote (hand)doek mee voor over de mat. Je kunt ook je eigen mat meenemen.
  • Zorg dat je iets warms bij je hebt voor tijdens de ontspanning of meditatie, zoals warme sokken en een vest of trui. Er zijn dekentjes aanwezig in de studio.
  • Kom op tijd, zo'n 5-10 minuten voordat de les begint, zodat de les op tijd en in alle rust kan beginnen.