Lesopbouw

In de Mindful yogalessen worden hatha yogahoudingen  en ademoefeningen gecombineerd met inzichten en meditaties uit de mindfulnesstraditie. De lessen starten met een moment van aankomen en verstillen. Daarna voeren we afwisselend eenvoudige en wat meer uitdagende oefeningen en houdingen uit. Soms in een vloeiende serie ('flow'), soms in meer statische houdingen.

 

De nadruk ligt steeds op aandacht, adem en alignment. Bewuste aandacht door heel direct te voelen hoe het nu is, en door waar te nemen hoe alles steeds verandert, van moment tot moment, zonder daarover te oordelen (= mindfulness). Contact maken met de adem is daarbij een belangrijke ingang. Oefenen met de adem kan ook een instrument zijn voor meer ontspanning in het lichaam en in het denken.

 

Door de yogahoudingen uit te voeren met bewuste aandacht voor alignment (het van binnenuit ‘uitlijnen’ van het skelet) leer je te ontspannen in de inspanning. Steeds opnieuw je  aandacht richten op de adem en op de sensaties in je lichaam vergroot  je  lichaamsbewustzijn. Je gaat je meer thuis voelen in je eigen lichaam en geest. En op den duur zal je lichaam vrijer en meer ontspannen aanvoelen en wordt je geest kalmer. De lessen eindigen met een zittende of liggende meditatie.

 

 Lees meer over yoga en over mindfulness.

 

     

Yoga is voor iedereen

Jong of oud, soepel of stijf: yoga is voor iedereen! Ondanks alle plaatjes van uitdagende yogahoudingen en extreem lenige yogi's die we veel zien: lenigheid is absoluut geen vereiste voor yoga. Het is eerder een aangenaam gevolg van regelmatige yogabeoefening. Ieder lichaam is anders en dat is helemaal oké. Het gaat niet om het plaatje, het gaat om wat je tegenkomt terwijl je op de mat bent. Ook met klachten kun je meestal prima meedoen met de les, vaak kan yoga juist helpen om beter met jezelf en je klachten om te gaan. Bespreek eventuele fysieke of psychische klachten wel altijd vooraf met de docent.

 

Yoga gaat om een persoonlijk proces, waarvan het resultaat niet belangrijk is. Yoga is geen sport: je hoeft helemaal niets te bereiken en met niemand te wedijveren. Zie de tijd op de mat als een kans om je steeds opnieuw bewust te worden van je eigen lichaam en geest. Hoe is het nu? Onderzoek je grenzen door goed te luisteren naar de signalen van je lichaam en met mildheid te reageren op wat je tegenkomt. Zo leer je steeds beter voor je lichaam en voor jezelf te zorgen en zul je ervaren dat je vaak juist meer bereikt door minder je best te doen.

 

 

Praktisch

  • Yoga kun je het beste beoefenen met een lege maag. Eet het liefst zo'n 1 à 2 uur voor de les niet meer, of hooguit iets licht verteerbaars zoals fruit. Water of kruidenthee drinken voor én na de les (liever niet tijdens) is juist goed voor het lichaam en kan spierpijn achteraf helpen voorkomen.
  • Yoga beoefenen we op blote voeten of sokken.
  • Er zijn matten, meditatiekussens en allerlei hulpmiddelen aanwezig in de studio. Neem zelf een grote (hand)doek mee voor over de mat. Je kunt ook je eigen mat meenemen natuurlijk.
  • Zorg dat je iets warms bij je hebt voor tijdens de ontspanning of meditatie, zoals warme sokken en een vest of trui. Er zijn dekentjes aanwezig in de studio.
  • En tot slot: kom op tijd. Het liefst zo'n 10 minuten voordat de les begint. Dat is wel zo prettig voor jezelf en voor je medecursisten.